wild n' crazy

Regn och rusk igår, en del hagel och lite snö. En ruggig dag helt enkelt som till största delen spenderades inomhus med en väldans massa te och en väldans massa ved som åkte in i järnspisen. En riktig mysdag med andra ord.
Jag tog en tur till ICA för att köpa mjölk och kaffe och kom hem med en sisådär 6 kilo rotfrukter, oxsvans men inget kaffe. 400 kronor fattigare men än god matupplevelse rikare kan man väl sammanfatta det hela med. (Precis i min smak!)  Grönsaksoppa är en riktig favorit i min familj och igår fick jag ett litet ryck när jag såg de finfina oxsvansbitarna ligga i kyldisken. Tidigare har jag endast ätit oxsvanssoppa enligt de mer traditionella recepten, dvs. med rödvin, tomatpuré och en redd soppa. Igår blev det en traditionell grönsakssoppa spetsad med oxsvans och det blev riktigt gott! Soppan fick en underbar god buljong. Den fick koka i 4 (!) timmar och jag gissar att den kommer smaka ännu mer himmelskt idag när den fått stå till sig över natten. Billig och nyttig mat i ett som dessutom smakar fantastiskt, kan det bli bättre?




Grönsakssoppa
  

5 morötter
3 palsternackor
2 persiljerötter
1 stor kålrot
1 stor purjolök
7 gulbetor
2 paket persilja
oxbuljong
salt
peppar
lagerblad
1 dl tomatpuré
oxsvans
(jag använde 11/2 kilo till 6 liter soppa)

Tärna samtliga grönsaker, fräs i lite olivolja innan du häller på vattnet, låt koka på svag värme i minst ett par timmar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0