Så gör du en Pepparkakskyrka

Helgen har spenderats åt pyssel och bak. Mysigt och nödvändigt. Snön har virvlat utanför fönstren och i gjutjärnsspisen har det eldats för fullt. I min familj har vi bakat pepparkakshus så länge jag kan minnas men då har vi alltid använt oss av färdiggräddade hus. I år fick jag lust att göra dem från grunden och bestämde mig för att göra en kyrka. Det var faktiskt riktigt kul och gick över förväntan, haha...Mitt tips är att grädda bitarna i två steg, tag ut dem efter ca fyra min, rätta till eventuella ojämnheter i kanterna och grädda sedan fördigt dem. När det gäller att fästa samman bitarna är det endast smält socker som gäller, det är den enda som får det att funka. Men akta, man brännner sig så lätt! Jag använde 500 g pepparkaksmet till kyrkan och glasyr gjort på 8dl florsocker, 2 äggvitor och ca 1 tsk ättika.

Jag använde den här ritningen till min kyrka.

Det gäller att få degen alldeles lagom tunn, är den för tunn går den lätt sönder när du ska bygga huset, är den för tjock riskerar den att bli för mjuk.


Det gör inget om det blir lite skevt och galet, det fixar du till med lite glasyr!



Jag använde glasyr och nonstop som garnering. Jag fäste nonstopen med glasyr.




Det lilla dörren på baksidan är helt enkelt gjord av den bit som skars ut för öppningen, dock gjorde jag öppningen större efter att dörren skurits ut eftersom öppningen blir mindre när man gräddar degen.


Jag använde gelatinblad som fönster, funkade jättebra och var hur lätt att fästa med lite smält socker, obs gör detta innan du sätter ihop bitarna! Slutligen ställde jag kyrkan på en bricka med en massa bomull och pudrade försiktigt lite florsocker på taket. Kronan på verket blev en liten ljusslinga som går på batteri från ikea som jag klade i kyrkan . Voila!








Kommentarer
Postat av: Anonym

Tjusigt bygge:)

2010-12-20 @ 19:43:00
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0